درمان و رفع ترک روی پوست با لیزر

ترک‌های پوستی به‌طورمعمول در فرم نوارهایی از خطوط موازی بر روی پوست ظاهر می‌گردند. رنگ و بافت این خطوط با پوست طبیعی شما متفاوت بوده و از رنگ بنفش، صورتی روشن تا خاکستری کمرنگ را شامل می‌شود. هنگامی ‌که ترک‌ها را با انگشتانتان لمس می‌کنید، ممکن است برجستگی یا تورفتگی‌های اندکی را بر روی پوست خود احساس کنید. گاهی ترک‌ها با خارش یا درد همراه هستند. این خطوط به ‌طورمعمول در دوران بارداری یا پس ‌از آن و یا پس از تغییر ناگهانی در وزن شما ظاهر می‌گردند. به ‌علاوه این ترک‌ها در نوجوانانی که به‌ سرعت رشد می‌کنند، نیز دیده می‌شود. ترک‌ها خطرناک نیستند و اغلب با گذشت زمان ناپدید می‌گردند.

ترک‌ها می‌توانند در هر نقطه‌ای از بدن شما ایجاد گردند، اما بر روی شکم، سینه‌ها، بازوها، ران‌ها و باسن شایع‌تر می‌باشند. رفع ترک‌ها با لیزر در مقایسه با گزینه‌های درمانی جایگزین، دارای مزایای متعددی می‌باشد. پیش از تصمیم‌گیری، باید درکی صحیح از این روش داشته باشید.

ترک‌ها موجب می‌شوند تا پوست شما پیر به نظر برسد و تأثیری منفی بر ظاهر شما خواهند داشت. متأسفانه، ترک‌های پوستی بسیار شایع هستند و بدن برخی از افراد بیشتر مستعد ایجاد ترک می‌باشد. شما می‌توانید با درمان لیزر ترک‌ها را کاهش دهید. یکی از مهم‌ترین مزایای رفع ترک‌های پوستی با لیزر عدم نیاز به جراحی می‌باشد. لیزر درمانی به کاهش ترک‌ها منجر شده و نیازمند ایجاد برش یا دوره بهبودی طولانی نمی‌باشد. این روش با تحریک رشد کلاژن درون پوست شما، می‌تواند به کاهش ترک‌ها کمک کرده و ظاهر پوست را بهبود بخشد. متخصصین ما در کلینیک لیزر رازی به درمان و رفع ترک‌ها با لیزر می‌پردازند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۰۲۱۸۸۳۳۴۰۲۹ و ۰۲۱۸۸۳۳۳۲۵۹  تماس حاصل فرمایید.

علل ترک پوستی


ترک‌ها در نتیجه کشش پوست و افزایش کورتیزون در بدن شما ایجاد می‌گردند. کورتیزون یک هورمون طبیعی است که توسط غدد لنفاوی تولید می‌شود. اما، ترشح بیش ‌از حد این هورمون می‌تواند موجب از دست رفتن خاصیت ارتجاعی پوست گردد.

ترک‌ها در شرایط خاص شایع هستند:‌

  •  ترک‌ها در بسیاری از زنان در دوران بارداری ایجاد می‌گردد، زمانی که پوست برای ایجاد فضای کافی برای جنین در حال رشد دچار کشش می‌شود. این کشش مداوم می‌تواند منجر به ایجاد ترک‌های پوستی گردد.
  •  ترک‌ها گاهی اوقات در هنگام افزایش یا کاهش سریع وزن ایجاد می‌گردند. نوجوانان نیز ممکن است پس از یک چرخه رشد ناگهانی، شاهد ایجاد ترک‌های پوستی باشند.
  •  کرم‌های کورتیکواستروئید، لوسیون‌ها و قرص‌ها می‌توانند با کاهش توانایی کششی پوست به ایجاد ترک منجر شوند.
  •  سندرم کوشینگ، سندرم مارفان، سندرم اهلرز-دنلوس و سایر اختلالات غده لنفاوی می‌توانند از طریق افزایش میزان کورتیزون در بدن شما موجب ایجاد ترک‌های پوستی گردند.

چه افرادی در معرض ایجاد ترک‌های پوستی هستند؟


موارد زیر شما را در معرض خطر بیشتر ایجاد ترک‌ پوستی قرار ‌می‌دهد:‌

  • زن بودن
  • قفقازی بودن (داشتن پوست زرد)
  • سابقه خانوادگی ترک‌های پوستی
  • حاملگی
  • سابقه به دنیا آوردن کودک درشت یا دوقلو
  •  اضافه ‌وزن
  • کاهش یا افزایش وزن چشمگیر
  • مصرف داروهای کورتیکواستروئید

مزایای لیزر ترک‌ پوستی


مهم‌ترین مزیت رفع ترک پوستی با لیزر مؤثر بودن این روش است. نرخ رضایت بیماران در این روش بسیار بالا می‌باشد. به‌علاوه این روش بسیار ایمن است؛ لیزر اکسایمر به‌طور دقیق قابل‌ کنترل بوده و احتمال ایجاد آسیب پوستی بسیار ضعیف می‌باشد. در نهایت، در مقایسه با روش‌های پیکرتراشی جراحی مانند کوچک کردن شکم، از میزان تهاجم کمتر و دوره بهبودی کوتاه‌تر برخوردار بوده و عوارض جانبی آن نیز کمتر می‌باشد.

تشخیص


پزشک با معاینه پوست و بررسی سابقه پزشکی شما می‌تواند ترک‌ پوستی را تشخیص دهد. چنانچه پزشک علت وجود ترک‌ها را ناشی از یک بیماری جدی تشخیص دهد، ممکن است آزمایش خون، ادرار و تصویربرداری را برای شما تجویز نماید.

فرآیند رفع ترک‌ پوستی با لیزر


در این روش، لایه‌های نازک پوست در اطراف ترک‌ها با استفاده از یک پرتو نور برداشته می‌شود. لیزر اکسایمر برای این روش منحصربه‌فرد است. در این روش نیز مانند دیگر روش‌های لیزر به‌جای سوزاندن یا بریدن نواحی آسیب‌دیده پوست، از نور لیزر ماوراءبنفش با انرژی بالا برای تخریب پیوندهای مولکولی در بافت پوست استفاده می‌شود، که موجب می‌گردد که بافت پوست در فرآیندی به نام سایش تجزیه گردد. پس از تکمیل فرآیند، ناحیه درمان شده به ‌سرعت بهبود می‌یابد، لایه‌های جدید پوست سالم تشکیل می‌شود که این امر باعث ناپدید شدن ترک‌ها و تشکیل پوستی سالم و نو می‌‌گردد.

بهبودی


بلافاصله پس از درمان ترک‌های پوستی با لیزر، ناحیه درمان شده قرمز و حساس خواهد شد. علت این امر برداشتن لایه‌های آسیب‌دیده و رشد پوست جدید است. گاهی اوقات ضایعات و علائم دیگر شبیه به سوختگی ممکن است ایجاد شود، اما این علائم موقت است. اکثر بیماران در طی چند روز بهبود می‌یابند، اما در موارد خاص، به‌ویژه در افرادی که نیازمند درمان گسترده‌تر هستند،  بهبودی ممکن است تا چند هفته طول بکشد.

نتایج


رفع ترک‌های پوستی با لیزر در اکثر موارد بسیار مؤثر است. همانند سایر روش‌ها، موفقیت این روش به عمق و سن ترک‌ها بستگی دارد. درمان ترک‌های قدیمی‌تر و عمیق‌تر دشوارتر است. بیماران اغلب به 10 جلسه درمانی برای رفع کامل ترک‌ها نیاز دارند. در موارد جدی‌تر، حتی مجموعه‌ای از درمان‌های لیزر ممکن است تنها میزان ترک‌ها را کاهش دهد و به رفع کامل آن‌ها منتهی نگردد.

خطرات


رفع ترک‌های پوستی با لیزر، همانند هر روش درمانی دیگر، عاری از خطر نمی‌باشد. از آنجا که لیزر دارای توانایی سایش پوست می‌باشد، انجام ناصحیح این روش می‌تواند باعث ایجاد آسیب بافتی سطحی شود. به همین دلیل، شما باید متخصص پوست خود را با دقت انتخاب کنید. همیشه این خطر وجود دارد که ترک‌های شدید با درمان لیزر به‌طور کامل برطرف نشوند. همچنین خطر ایجاد تاول و سایر واکنش‌های منفی به درمان وجود دارد، اما این عوارض موقت هستند و تهدیدکننده زندگی نمی‌باشند.

پیشگیری


روش‌هایی برای پیشگیری از ایجاد ترک‌های پوستی وجود دارد:

  • وزن خود را کنترل کنید: یکی از مؤثرترین اقداماتی که می‌توانید برای پیشگیری از ایجاد ترک‌های پوستی، چه در دوران بارداری و چه در مواقع دیگر، انجام دهید، حفظ تناسب‌اندام است. ترک‌ها می‌توانند زمانی ایجاد گردند که پوست شما به دلیل افزایش سریع وزن دچار کشیدگی می‌گردد. همچنین ممکن است پس از کاهش سریع وزن نیز شاهد ایجاد ترک‌های پوستی باشید. در برخی از افراد ترک‌های پوستی در طول چرخه رشد، مانند دوران بلوغ ایجاد می‌گردد. افراد دیگر، مانند بدن‌سازان، پس از افزایش وزن قابل‌ توجه به دنبال تمرینات بدن‌سازی یا مصرف استروئید با ترک‌های پوستی مواجه می‌گردند.
  • مصرف آب: مصرف میزان کافی از آب پوست شمارا هیدراته و نرم نگه می‌دارد. پوست نرم به اندازه پوست خشک در معرض ایجاد ترک نمی‌باشد. مصرف روزانه 104 اونس آب برای مردان و 72 اونس برای زنان توصیه می‌شود.
  • رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی: ترک‌های پوستی ممکن است به دلیل عدم تغذیه صحیح رخ دهد. مصرف غذاهایی که سلامت پوست را افزایش می‌دهد، می‌تواند کمک‌کننده باشد. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما شامل غذاهای غنی از مواد زیر است:
  • ویتامین C
  • ویتامین D
  • ویتامین E
  • روی
  • پروتئین

یک روش برای حصول اطمینان از این‌که رژیم غذایی شما حاوی تنوعی از مواد غذایی است، انتخاب غذاهای فرآوری نشده در رنگ‌های مختلف است. به‌عنوان‌مثال، یک صبحانه متشکل از تخم‌مرغ، نان تست گندم و توت‌های مخلوط، رنگ‌های مختلفی را به بشقاب شما اضافه می‌کند و درعین‌حال سرشار از تنوعی از مواد غذایی است.

خوردن غذاهایی سرشار از روی: روی یک ماده مغذی مهم برای سلامتی پوست است. این ماده به کاهش التهاب کمک کرده و در روند بهبود زخم نقشی مهم ایفا می‌کند. شواهد بسیار کمی برای ارتباط بین روی و ترک‌های پوستی وجود دارد، اما گنجاندن غذاهای غنی از روی در رژیم غذایی مانند آجیل و ماهی، ممکن است به حفظ سلامت پوست شما کمک کند.