قارچ ناخن پا؛علائم و درمان با لیزر

قارچ انگشت پا عفونتی است که از طریق ترک روی ناخن یا بریدگی پوست شما وارد می‌شود. این قارچ می‌تواند رنگ ناخن شست شما را تغییر دهد و یا آن را ضخیم‌تر کند. همچنین می‌تواند دردناک باشد. از آنجا که انگشتان پا اغلب گرم و مرطوب هستند، قارچ روی آن‌ها رشد می‌کند. انواع مختلف قارچ و گاهی مخمرها بر روی قسمت‌های مختلف ناخن اثر می‌گذارند. اگر قارچ پا بدون درمان رها شود، عفونت می‌تواند به دیگر ناخن‌های پا، پوست و یا حتی ناخن‌های دست شما گسترش یابد.

فرآیند لیزر برای بیمارانی که به طور مداوم با قارچ انگشت پا دست و پنجه نرم می‌کنند، به طور فزاینده‌ای مورد استقبال قرار گرفته است. پرتو لیزر روی کل ناخن تحت تاثیر اعمال می‌شود، به رنگدانه موجود در قارچ اجازه می‌دهد نور لیزر را جذب و ایجاد حرارت کند. گرما تولید شده می‌تواند ارگانیزم‌هایی را که باعث عفونت ناخن می‌شوند را از بین ببرد.

درمان لیزر ناراحتی جزئی یا ناچیزی برای بیماران ایجاد می‌کند، به این معنی که این روش به بی‌حسی موضعی نیاز ندارد. علت اصلی درمان لیزر، تحریک رشد ناخن سالم می‌باشد. در خصوص کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان قارچ ناخن یا تعیین وقت قبلی در کلینیک لیزر رازی می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۸۸۳۳۴۰۲۹ و ۰۲۱۸۸۳۳۳۲۵۹  تماس حاصل فرمایید.

دلایل قارچ ناخن

اساسا یک عدم تعادل باکتری‌های بد نسبت به باکتری‌های خوب در بدن شما وجود دارد. درست مثل سایر بیماری‌هایی که از مشکلات مربوط به روده ناشی می‌شود، زمانی که باکتری‌های خوب کافی در روده خود ندارید، دچار سطح بالای مخمر و قارچ (باکتری های بد) در بدن خود می‌شوید که می‌تواند بر روی پوست‌تان ظاهر شود.

علاوه بر سلامت ضعیف روده، سایر عوامل خطرزا که می‌توانند به شکل عفونت بروز یابند، عبارتند از:

• داشتن پای ورزشکاران
  • در تماس قرار گرفتن با قارچ‌ها، به عنوان مثال در سالن‌های ناخن، استخرهای آلوده، باشگاه‌های ورزشی و سونا
  • بستر ناخن آسیب دیده
  • پوشیدن کفش‌های کثیف و یا تنگ
  • مشکلات پوست مانند پسوریازیس
  • مشکلات گردش خون در پاها، ناشی از شرایط موجود مانند دیابت یا بیماری عروقی
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • زمینه ژنتیکی

نشانه‌های ایجاد قارچ ناخن پا عبارتند از:

• ناخن‌ها شکننده می‌شوند یا تغییر رنگ می‌دهند، به ویژه ناخن انگشت بزرگ پا که بیشتر در معرض عفونت است
  • تغییر رنگ سفید مایل به زرد و یا قهوه‌ای که در جلو یا طرفین ناخن‌ها ایجاد می‌شود.
  • نرم شدن، راحت شکستن یا ضخیم شدن و تغییر شکل ناخن‌ها
  • درد اطراف ناخن‌ها
  • جدا شدن ناخن از پوست یا بستر ناخن

شکل‌گیری لکه‌های سفید بر روی سطح ناخن، به صورت لکه‌های بزرگ یا نقاط کوچک که در حال گسترش هستند. (اونیکومیکوز سطحی سفید نامیده می‌شود.)

علائم قارچی مداوم می‌توانند به آرامی ظاهر شوند اما سال‌ها ادامه داشته باشند. از بین بردن قارچ ناخن پا ممکن است نیاز به صبر و زمان داشته باشد تا به طور کامل بهبود یابد. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا درمان موفقیت آمیز باشد، اما انجام درست اقدامات و خلاصی از علت اصلی تنها چیزی است که از بازگشت دوباره عفونت جلوگیری خواهد کرد.

چه کسی به قارچ ناخن پا مبتلا می‌شود؟

مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به قارچ ناخن پا هستند. هرچه سن شما بیشتر باشد، شانس ابتلا نیز بیشتر است. افراد مبتلا به دیابت، پای ورزشکاران، یا سیستم ایمنی ضعیف که سیگار می‌کشند یا اعضای خانواده آن‌ها دچار قارچ انگشت پا هستند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند. اگر زمان زیادی را در آب می‌گذرانید یا به ناخن انگشت خود آسیب رسانده‌اید، شانس خود را برای ابتلا به قارچ ناخن پا افزایش داده‌اید.

تشخیص

از آنجایی که قارچ ناخن پا می‌تواند شبیه سایر بیماری‌ها، از جمله پسوریازیس باشد، لازم است ناخن پای خود را توسط یک پزشک مورد بررسی قرار دهید. ممکن است نیاز به مراجعه به متخصصی داشته باشید که در زمینه مراقبت از پا (پودیاتریست) و یا پوست (متخصص پوست) فعالیت دارد. ممکن است پزشکان قسمت‌هایی از ناحیه آسیب دیده را بتراشند و آن را برای بررسی دلیل ایجاد کننده مشکل به یک آزمایشگاه ارسال کنند.

درمان

انتخاب راه درمان قارچ ناخن پا بستگی به این دارد که مبتلا به چه نوع قارچی هستید و عفونت تا چه میزان جدی است. پزشک شما ممکن است یک درمان و یا ترکیبی از درمان‌ها را امتحان نماید:

• کرم موضعی که به طور مستقیم بر روی ناخن اعمال می‌شود.
  • لاک ناخن موضعی
  • قرص ضد قارچ تجویزی

درمان با لیزر

لیزر توسط پزشک برای پوشش کل ناخن استفاده می‌شود. هنگامی که درجه حرارت مناسب حاصل می‌شود، انفجار اسپری سرما برای خنک کردن ناخن و توقف فرآیند حرارت‌دهی ناخن پا، آزاد می‌شود. بیماران قادر به راه رفتن و انجام کارهای روزمره خود خواهند بود. هیچ بیهوشی مورد نیاز نیست و هیچ دوره بهبودی در ارتباط با این درمان وجود ندارد. این روش معمولا 30 دقیقه طول می‌کشد. 3 درمان، به فاصله 2 هفته آغاز می‌شود. 4 تا 8 هفته پس از درمان سوم، یک درمان دیگر انجام می‌شود.

در روز انجام فرآیند، پزشک ناخن‌های پا را پیراسته می‌کند و تراش می‌دهد و تا آنجا که ممکن است ناحیه آلوده به قارچ ناخن پا را حذف می‌نماید. این کار کمک می‌کند تا ضخامت ناخن عفونی کاهش یابد و به حذف هر گونه آلودگی ناشی از قارچ شل و جدا شده از ناخن کمک می‌کند. این کار اجازه می‌دهد تا درمان با لیزر بهتر انجام شود زیرا پرتو لیزر قادر به نفوذ بیشتر به بستر ناخن و نواحی عفونت خواهد بود.

مزایای درمان قارچ ناخن پا با لیزر

در طی این فرآیند، پاتوژن‌هایی (بیماری‌زا) که باعث ایجاد قارچ ناخن پا می‌شوند، هدف قرار می‌گیرند و اجازه می‌دهند که ناخن جدید به طور سالم و شفاف رشد کند. بر خلاف برخی از درمان‌های مبتنی بر دارو برای قارچ ناخن، لیزر هیچ عارضه جانبی ندارد و جایگزین خوبی برای بسیاری از بیمارانی است که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند داروهای خوراکی مصرف کنند. این کار کاملا بی‌خطر و بدون درد است.

آیا قارچ قابل بازگشت است؟

قارچ پس از یک درمان از بین می‌رود و معمولا پزشک تکنیک‌های مراقبتی برای کاهش عود عفونت را توصیه می‌کند. شانس عفونت دوباره وجود دارد زیرا قارچ در همه جا در محیط اطراف وجود دارد.

عوارض

درمان لیزر، در مقایسه با داروهای ضد قارچ خوراکی معمول هیچ عوارض جانبی منفی ندارد. پرتو لیزربه بافت نرم و سالم اطراف و زیر بستر ناخن آسیب نمی‌رساند و تنها ناحیه آلوده را هدف قرار می‌دهد. بیشتر افراد هنگام انجام لیزر احساس حداقل درد را دارند. بعضی از افراد احساس گرم شدن می‌کنند و تعداد کمی از آنها دچار احساس گزش با سوزن می‌شوند.

پیشگیری

قارچ ناخن را می‌توان درمان کرد، اما بهترین اقدام این است که سعی کنیم در درجه اول از ابتلا به آن‌ها جلوگیری کنیم.

• مراقبت انگشتان خود باشید: از صابون و آب برای شستن پای خود استفاده کنید و به خوبی آن‌ها را، از جمله بین انگشتان پا را خشک کنید. سر تا سر ناخن‌های خود را صاف کنید طوری که کوتاه‌تر از انتهای انگشتان‌تان باشند. اطمینان حاصل کنید که ابزارهایی که استفاده می‌کنید نیز تمیز باشند. ناخن گیرها را با صابون و آب شستشو دهید، سپس با الکل پاک کنید. ممکن است وسوسه شوید که قسمت‌های تغییر رنگ داده ناخن‌ها را با لاک پوشش دهید، اما این کار را نکنید. با انجام این کار، بستر ناخن نمی‌تواند نفس بکشد، که در برابر از بین رفتن قارچ ممانعت می‌کند.
  • پاها را خشک و تمیز نگه دارید: در مورد کفی کفش خود هوشمندانه عمل کنید. جوراب‌هایی را انتخاب کنید که رطوبت را از بین می‌برد. و آن‌ها را به طور مرتب عوض کنید. اطمینان حاصل کنید که کفش‌هایتان مناسب سایز پاهایتان است. جوراب‌ها باید از جنسی مانند کرباس یا کتان، تور یا چرم تولید شده باشند که اجازه دهد هوا از طریق آن در جریان باشد. در مکان‌های عمومی مرطوب مانند اتاق‌های تعویض لباس و استخرها از کفش دوش گرفتن استفاده کنید.
  • انگشتان خود را بررسی کنید: به طور منظم و حداقل یک بار در ماه نگاهی به پوست ناخن خود بیاندازید. (اگر مشاهده انگشتان دشوار باشد، ممکن است نیاز به استفاده از یک آینه داشته باشید.) به دنبال تغییرات رنگ و بافت، همچنین وجود بریدگی یا آسیب دیدگی باشید. اگر چیزی دردناک وجود دارد و یا علائم شما بهبود نیافته یا بدتر شده‌اند، با پزشک خود تماس بگیرید.